zondag 26 september 2010

Lees maar mee ... ons derde weekje in 1loa !

Hallo,

We vertellen jullie in dit briefje wat we deze week beleefden in onze klas.

Op maandag- en woensdagvoormiddag komt juf Mia in onze klas helpen.
Dan zijn er soms 2 juffen in onze klas, de helft van de klas blijft bij juf Mia om te werken en de andere kindjes lezen bij juf Sarah.

·        rekenen:
Dinsdag begon de herfst, juf bracht wilde kastanjes mee om te tellen, bij getalbeeldjes te leggen, evenveel te maken, …

-         Ik leerde de cijfers 1 en 2 schrijven.
-         Ik kan de cijfers 0, 1, 2, 3, 4 en 5 benoemen en herkennen.
-         Ik kan de cijfers aan de hoeveelheid koppelen.
-         Ik leer hoeveelheden gelijk maken door bij te doen, te vermeerderen – weg te doen of te verminderen.
-         Onze vriendjes mol, beer en Pistache werden gewogen op de balans. Mol is lichter dan beer. Beer weegt minder dan Pistache. Pistache is zwaarder dan mol, …  


Hoe kan je thuis oefenen ?
De getalbeeldkaartjes zitten in het agenda.
Toon de getalbeelden heel kort (‘flitsen') om te oefenen op een vlugge herkenning.
Dit is een heel belangrijke oefening, want de kinderen moeten de getalbeelden heel vlot herkennen.
                                                 

·        taal:
-         Ik oefende in een klein groepje met mijn klikklakboekje en in mijn leesboekje. Oefenen is héél belangrijk, ook thuis !
Thuis lees ik af en toe ook in mijn lezertjes.
De 5 duimpjes moeten niet op één avond ingekleurd worden.
-         Ik kan beeld en woord met elkaar verbinden.
-         Ik leer het verschil horen tussen korte en lange woorden.
-         Ik leer wisselrijtjes naleggen met het magnetisch letterbord.
-         Ik keek op het digitaal bord naar het poppenspel van mol en beer.

·        schrift:
Ik leerde de letters ‘m’ en ‘o’ schrijven.
Juf Mia helpt op maandag en woensdag bij kindjes die het moeilijk hebben om de letters te vormen / het potlood op een correcte manier vast te houden.

·        Dinsdag kwam Pistache op bezoek.
Hij stelde zich voor (je m’appelle Pistache) en wou héél graag weten wie ik ben en wat de naam is van mijn klasvriendjes.
Op het digitaal bord maakten we een puzzel van Pistache.
Als het volgende vriendje jarig is zullen we samen met Pistache een nieuw verjaardagsliedje zingen…
‘Je souffle 6 bougies’ – hip hip hip hourra !!!!!!

·        In de lesjes WERO duiken we onder in onze school.
Donderdag hadden we dolle pret want we konden mevrouw Joke beetnemen.
Het gerinkel van een schoolbel en het telefoongerinkel (op cd) leken zo echt dat mevrouw Joke dacht dat het speeltijd was en op zoek ging naar de geheimzinnige telefoon.


Juf vindt dat we supergoed ons best doen ! Echt waar !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten